Jamie’s Granlolagrus

IMG_2139

Här kommer ett recept på granolagrus från självaste Jamie Oliver. Superpraktisk finfördelad musli som går att ha till allt. Smoothie, som topping på filen eller göra nyttiga pannkakor på! Jag brukar oftast göra gröt till frukosten. Se recept nedan.

Till ca 14 portioner:

  • 500 g havregryn
  • 125 g osaltade blandade nötter (tex valnötter, pistage-, cashew-, eller hasselnötter)
  • 50 g blandade frön (chia-, vallmo-, sesam-, solros-, lin- eller pumpafrön)
  • 125 g torkad frukt (fikon, russin, aprikoser)
  • 1,5 msk kakaopulver
  • 1 matsked kaffepulver
  • rivet skal av en apelsin

Sätt ugnen på 180°C. Blanda havregryn, nötter och frön i en långpanna. Rosta mitt i ugnen i 15 min. Rör om efter halva tiden.

Blanda i torkad frukt, kakao, kaffe och det rivna apelsinskalet och kör allt i en matberedare till ett ”grus”. Häll upp på lufttät burk.

IMG_2204

Recept på frukostgröt: Gör gröt på 2 dl mjölk av valfri sort och 1dl granolagrus (ca 200kcal). Låt koka ca 2-3 minuter under omrörning.

Toppa med färsk frukt och bär. Jag brukar tex ta en filead apelsin och lite blåbär.

Supergott!!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s